domingo, 20 de enero de 2013

Exposición sobre la pita pinta Asturiana

..............SEMEYES REALIZADES EN EL C.POLIVALENTE: A.VV. de Candás
Exposición que promueven: el Serviciu Normalización Llingüística de la Mancomunidá d'el Cabu Peñes y A.R.P.A-Asociación pa la Recuperación de la pita Pinta Asturiana.

La  pita pinta asturiana, en las variedadaes: Pinta en negro, Pinta roxa, Blanca y Negra “abedul”, orixinaria Orixinaria d’Asturies. Ta repartida ampliamente per tola rexón, per munches comunidaes autóctones d’españa y algunos países d’Europa. LA PITA PINTA ASTURIANA. 

..............SEMEYES REALIZADES EN EL C.POLIVALENTE: A.VV. de Candás
Les pites, del mesmu mou qu’otres especies animales, acompañaron al home na so espansión y colonización de la tierra. Nesti procesu evolucionaron tanto l’home como los acompañantes, dixebrándose y dando llugar así a les distintes races humanes y a les de los animales domésticos.

D’esti mou, y en cuantes a les pites, vemos que tol material supuestamente autóctono y conocío na zona norte d’España, pertenez al troncu atlánticu de la especie, como ye’l casu de la Pita Pinta Asturiana y el de toles races de pites de centru, noreuropees y britániques.   

Teniendo en cuenta l’orixe asiáticu de la especie, ye de suponer qu’esti troncu atlánticu de la mesma, evolucionó a traviés de la ruta centro europea que siguieren les poblaciones humanes, fai milenios, hacia l’oeste, na so colonización del continente. Pueblos como’l celta, qu’ocupó y dexó les sos buelgues en tola zona norte de la península.

..............SEMEYES REALIZADES EN EL C. POLIVALENTE: A.VV. de Candás
CARACTERÍSTIQUES:
La Pita Pinta Asturiana fai d’ella un animal eumétricu, semipesáu, de rabu más bien cortu, cresta y barbines de tamañu medianu (pequeñes les femes) y oreyines siempre coloraes.

Esta raza, per otru llau, nun presenta dimorfismu sexual: esto quier dicir qu’hasta qu’apaecen los caracteres sexuales secundarios, los machos y les femes son iguales nel color del plumaxe.

El plumaxe del adultu ye negro, pero cada pluma tien l’estremu blancu, lo que produz el xaspiáu típicu. Les rémixes 1ª y 2ª de les ales, como les timoneres del rabu y les hoces de los machos son blanques. El brillu de les plumes ye d’un azul-verdoso.


El plumón de los pitinos ye de color negro y blanco, pero distribuío d’una manera particular y siempre igual, lo que ta directamente rellacionao coles característiques de la pluma definitiva nel adultu. Según se distribuya la zona pigmentada en negro pel cuerpu del pitín, esto va dar llugar a les distintes variedaes de color que tien esta raza.


..............SEMEYES REALIZADES EN EL C. POLIVALENTE: A.VV. de Candás
Así, na variedá de Pinta Negra, el negru estiéndese, siempre dorsalmente, dende la cabeza hasta la rabadiella (sin incluir ésta), abarcando a la vez el terciu proximal del ala y descendiendo, de manera más o menos simétrica, per dambos llaos del cuerpu y pela parte posterior de la zanca.

Si la zona pigmentada abarca la rabadiella, da como resultáu la variedá negra, que correspuende daveres a la capa denominada “abedul”. Na variedá blanca, el pitu apaez ensin pigmentación o presenta puntos aislaos, escasos y casualmente distribuíos (enxamás dorsalmente), que nel adultu produz alguna pluma negra na zona correspondiente.

Una cuarta, denominada variedá roxa, produzla un pitu de color amarellentáu, tonu que presenta la so intensidá máxima na cabeza y que produz un adultu igual que’l pintu, pero nesti casu la zona pigmentada de la pluma, ye d’un color marrón-naranxa.

FUENTE: A.R.P.A,- Asociación pa la Recuperación de la Pita Pinta Asturiana

2 comentarios:

Marta Cuesta dijo...

Hola, muy bonita la exposición, una pena no haberla visto en directo...

Os he cojido prestada una foto de una pita pinta, espero que no os importe, la he usado para ilustrar dicha raza en mi blog, por supuesto añadiendo la fuente de la imagen.

Si hay algún problema comentármelo y la eliminaré de inmediato.

Un saludin!

Asociación Vecinal de Candás dijo...

Ningún problema esto está para compartir
Un saludo